30.11.23

De dood en het leven

We waren bijna aan het einde van “The Journey”. Er moest nog één vraag gesteld worden, namelijk ‘Hoe voelt het over … ?’

Tijdens deze coachingsessie was mijn zienswijze op mezelf en het leven veranderd. En daarmee dus ook hoe ik in het vervolg zou reageren en hoe mijn toekomst zich zou ontvouwen.
Dus vroeg ze: ‘Hoe voelt het morgen voor je?’
Ik gaf haar antwoord.
‘Hoe is het overmorgen?’ ging ze door. ‘En volgende week, … volgende maand, … over een half jaar, … volgend jaar, … over vijf jaar, … over tien jaar?’ Ze ging het hele rijtje af.
Andere keren werd ik me niet zoveel verandering gewaar, maar dit keer was het anders.

Bij de vraag ‘Hoe is het over tien jaar?’ voelde ik me ineens stukken lichter. Alsof mijn lichaam bijna transparant was geworden.
‘Wat wil dit zeggen?’ vroeg ze stimulerend om verder te kijken.
Ietwat in paniek ging ik verder: ‘Het lijkt wel of ik dood ben. Ik zie mijn familie verdriet hebben. Maar ik begrijp het niet. Ik voel me springlevend!’
De lichte paniek veranderde in opgetogenheid en daarna in machteloosheid.
‘Ik voel me geweldig en dat probeer ik ook aan mijn familie te communiceren, maar het lijkt wel alsof ik ze niet kan bereiken.’

The journey by Brandon Bays
Bovenstaande gesprek vond plaats in 2013. Mijn eerste en enige nichtje was nog geen jaar oud. Haar negende verjaardag in 2021 zou ik zo te merken niet halen. Het enige wat ik kon doen was er in ieder geval voor haar zijn in de jaren die we nog samen hadden. (Hetzelfde gold voor haar broertje die een paar jaar later werd geboren.)

Wat ik in die tijd nog niet wist was dat je naast fysiek sterven ook een ego-dood kunt ondergaan. Sommige noemen het ook wel de Donkere nacht van de ziel.

Begin 2020 voelde ik dat ik een periode tegemoet zou gaan waarin ik als een feniks zou herrijzen uit haar as zonder te voorzien dat ik daarvoor eerst zou moeten “branden” en sterven.
Kort daarna belandde ik dan ook in een eenzame en duistere periode waarbij ik alles waarvan ik dacht dat het me zekerheid gaf, zoals werk, vrienden, gezondheid en familie, moest loslaten.
De voorspelling was uitgekomen, alleen anders dan verwacht.
Artist unknown
Een ego-dood is een pittig proces, het voelt als een burn-out of depressie, maar is uiteindelijk een groot cadeau.
Zoals een kunstenaar die een beeld uithouwt, ga je wegkappen wie je niet bent. Beetje bij beetje laat je de illusie van individualiteit los en ga je ervaren dat je verbonden bent met alles wat bestaat.

Je krijgt meer begrip voor je eigen emoties, gevoelens en behoeften en daarmee ook meer empathie voor anderen.
Je wordt steeds minder geleefd door de buitenwereld, doordat je steeds meer je innerlijke leiding volgt.
Je gaat beseffen dat het beeld dat je uithouwt al in je materiaal zit. Dat alles al aanwezig is en min of meer vastligt. Zoals ook al bleek uit bovenstaand verhaal. Alles wat moet gebeuren gebeurt toch wel, ongeacht hoe hard je het probeert te sturen en te controleren.
Als gevolg komt er een zekere acceptatie en overgave. Er hoeft nergens meer voor “gevochten” te worden. Elke ervaring wordt welkom. Er ontstaat een volledige acceptatie van het leven. Niets uitgezonderd. Het wordt een vol-ledig leven.

BoekenBoeken

1 opmerking:

  1. Wat prachtig en eerlijk omschreven Bianca. En wat een genade dat je dit mag meemaken in je leven.

    BeantwoordenVerwijderen