26.10.20

De spiegel

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van het YouTube-team met betrekking tot een video die ik plaatste in 2008 (zie einde blog). De video was een uitnodiging voor een groepsexpositie met het menselijk lichaam als thema.


Hallo Bianca,

In onze communityrichtlijnen wordt beschreven welke content wel en niet is toegestaan op YouTube. Je video Baaaaa! Schöne Körper! (Baaaaa! Beautiful bodies!) is gemarkeerd voor beoordeling. Tijdens de beoordeling hebben we vastgesteld dat je video's mogelijk niet voor alle kijkers geschikt zijn. Daarom hebben we er een leeftijdsbeperking voor ingesteld.

(...)

Met vriendelijke groet,

Het YouTube-team


Ik vind het bijzonder dat ik nu pas (na 12 jaar!) een melding krijg. Vooral in deze tijd vol complottheorieën zou je het propaganda of censuur kunnen noemen. Maar ik zie het anders en ben blij met deze berichtgeving. En wel hierom. 

In het verleden had ik een slechte relatie met mijn lichaam. Fysieke en emotionele pijnen belemmerde me om volwaardig te kunnen functioneren. Medicijnen en therapieën hielpen niet. Net als de meeste mensen zat ik veel in mijn hoofd. Piekerend, op zoek naar antwoorden. Of ik zweefde buiten mijn lichaam om mijn pijnen maar niet te hoeven voelen.

Eind 2016 ging mijn bekkenbodem op slot. Ik kon nog maar amper lopen, zitten of staan. 
Volgens de kwantum fysica bestaat alles uit energie en ervaar je alleen datgene waar jij qua energiefrequentie mee resoneert. Met andere woorden: mijn buitenwereld weerspiegelde mijn binnenwereld. Ik had me emotioneel afgesloten en nu deed mijn lichaam hetzelfde. 

Tegelijkertijd was dit een uitnodiging om mijn volledige lichaam in te nemen, om het lief te hebben en ermee samen te werken: wie een leven en lichaam krijgt, mag het tenslotte volledig gebruiken.

Mirror mirror - Bianca van Baast

De beoordeling van het YouTube-team ervaar ik opnieuw als iets uit de buitenwereld dat mijn binnenwereld reflecteert. 

Om mijzelf en mijn lichaam te leren liefhebben en te openen ging ik leven van prana en volgde ik een cursus transformatie seksualiteit. Hierdoor nam (zelf)liefde, compassie en openheid in mijzelf toe en veranderde mijn omgeving met mij mee. Contacten met anderen verlopen nu makkelijker, kansen bieden zich aan, ik geniet meer van mijn lichaam en ik voel me vrijer om mezelf te uiten. 

Ondanks dit loop ik de laatste tijd tegen allerlei taboes, schaamte en schuldgevoelens aan rondom seksualiteit. Ik merk dat oude oordelen en overtuigingen - vaak door religie en/of (voor)ouders ingegeven – mij en anderen belemmeren om voluit te leven en lief te hebben. De mailing van YouTube bevestigt dit nog eens. Tijd dus om deze oude denkwijzen te onderzoeken en zo nodig te transformeren of op te ruimen.

***
Wat neem jij in je buitenwereld waar? Hoe bevestigt dit jouw overtuiging, jouw binnenwereld? Werkt dit oordeel in je voor- of nadeel? En is er een manier om er anders naar te kijken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten