13.11.21

Hoe zou je je voelen als je zeker wist...

Als je zeker wist dat je wens uit zou komen, hoe zou je nu dan in het leven staan?
De Britse actrice Helen Mirren vertelde in een interview dat ze op jonge leeftijd al droomde van een succesvolle carrière als actrice.
Volgens een waarzegster zou ze dit succes echter pas bereiken na haar veertigste.
In plaats van het lot te willen veranderen, er tegen te vechten of het tegendeel te bewijzen, besloot ze er maar het beste van te maken.

Het idee dat ze haar kans op succes niet kon verpesten gaf haar de ruimte om vrij te experimenteren. Ze probeerde diverse rollen uit, acteerde in films en op toneel, speelde met posities voor de camera en oefende haar antwoorden tijdens interviews.

Doordat ze zich niet blind staarde op haar doel, maar speels met de situatie om ging, bleef ze open, toegankelijk en aantrekkelijk. Met als gevolg dat ze niet alleen zoals voorspelt succes kreeg na haar veertigste, maar als één van de weinige zeventigplussers nog altijd rollen aangeboden krijgt.

Model Helen Mirren - photographer unknown

‘Het boek van je leven is al geschreven’, zei iemand me een aantal jaren geleden.
‘Aan het lot valt niets te veranderen. Wel hoe je er mee omgaat.’

Had ik dat maar eerder begrepen.
Op mijn vierde had ik een wens. Een stemmetje in me zei dat die pas in vervulling zou gaan als ik achter in de veertig was. De pijn van het onvervulde verlangen vond ik echter moeilijk te verdragen. Ik kon me er niet bij neerleggen en heb gevochten en me verzet. Dat leverde geen prettig en ontspannen leven op, laat staan makkelijke relaties.

Op het moment dat ik me realiseerde dat ik zelf kon besluiten hoe ik met mijn lot om wilde gaan, besloot ik de pijn aan te kijken, er niet meer voor weg te lopen, maar hem te accepteren als iets dat bij mij hoorde.
De wens is (nog) niet in vervulling gegaan, maar het leven werd er wel meteen een stuk lichter en leuker door.
Vandaar mijn vraag aan jou: hoe voel jij je als je loslaat wanneer, maar erop vertrouwt dat je wens uiteindelijk gaat uitkomen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten