1.12.20

Veilig voelen (en gewoontes aan- en afleren)

Mijn eerste BH; omdat ik dacht dat ik de eerste en enige in de klas was, verborg ik hem zoveel mogelijk. Achteraf geloof ik niet dat het me gelukt is. De vulling was gelijk aan de hoeveelheid borst die er inging waardoor ik ineens twee keer zoveel had, en qua vorm kwam hij aardig in de buurt van de bullet beha uit de jaren ’50. Bij aankoop hadden de verkoopster en mijn moeder echter besloten dat - hoewel ik nog maar amper iets had - de beha kwalitatief en ondersteunend moest zijn, dus dit was hem geworden.

In de jaren daarna veranderde de mode en dus ook de beha’s. Steeds vaker baalde ik van de voorgevormde cups en beugels die de positie en bewegingsvrijheid van mijn borsten bepaalde. Op zoek naar meer vrijheid vroeg ik de verkoopster naar een BH zonder voorvulling. 
‘Maar mevrouw, dat kan echt niet’, reageerde ze. ‘Dan kan iedereen uw tepels zien!’ 
Ik stond perplex. Sinds wanneer was daar iets mis mee? 
Maar het idee dat iemand iets zou zien dat jarenlang verborgen was geweest gaf me een ongemakkelijk gevoel en dus verliet ik de winkel. Met een voorgevormde beha.

photographer unknown
Waarom dragen we eigenlijk beha’s? Mij is verteld dat een beha voorkomt dat borsten gaan hangen, maar in werkelijkheid werkt het andersom: beha’s zorgen ervoor dat de ligamenten van Cooper, die de functie van een natuurlijke bustehouder hebben, verslappen. En het dragen van een beha belemmerd het lichaam afvalstoffen af te voeren. Alleen bij een grote boezem kan ‘iets’ dat borsten bij elkaar houdt, zoals een beha, voordeel bieden. 

Ik heb nog steeds geen grote voorgevel, dus dacht ik mijn beha met gemak aan de wilgen te kunnen hangen. Maar een gewoonte, hoe oncomfortabel en ongezond ook, krijg je niet zo maar afgeleerd. Het is onwennig om geen beha te dragen, en het voelt om diverse redenen ‘veiliger’ om er wél een te dragen. Zelfs al is het maar schijnveiligheid.

Het aanleren van een nieuwe gewoonte, zoals momenteel het dragen van mondkapjes, is makkelijk. In 30 tot 90 dagen leert je lichaam het ongemak te aanvaarden en voelt een kapje veiliger dan zonder. Ongeacht of het mondkapje werkelijk bescherming biedt of niet. Hetzelfde geldt voor de 1,5 meter afstand. 

Het idee dat mondkapjes afgaan en mensen weer knuffelen zodra COVID-19 overwonnen is, is waarschijnlijk dan ook een illusie. Pas wanneer we het vertrouwen en de veiligheid in onszelf vinden, en niet in een stukje (kunst)stof, afstand of vaccin zullen we echte veiligheid ervaren.

creative safety supply

Geen opmerkingen:

Een reactie posten