20.11.20

Veiligheid. Waar te vinden?

Hij heeft zijn gewicht nu al een paar keer verplaatst.
Van de ene naar de andere voet.
Soms lijkt hij te vertrekken om daarna toch te blijven. 
Hij wil zich aan de regels houden, anderen tegemoet komen. Maar het komt niet overeen met zijn verlangens en het levert hem veel schade op. 
Ik wil een stap in zijn richting zetten, hem in mijn armen nemen en geruststellen. Maar zolang hij niet kiest, lijkt het me beter dit niet te doen. 

Veiligheid. Toen we kinderen waren zorgden onze ouders of andere volwassenen daarvoor. Een handje bij het oversteken, dik aankleden bij guur weer en niets in je mond stoppen wat gevaarlijk was. 
Nu we volwassen zijn worden we geacht zelf voor onze veiligheid te zorgen. Dit, terwijl maar weinigen van ons hebben geleerd hoe je bepaalt of, en wanneer, iets veilig is. 
Waar vind je de juiste informatie? En hoe trek je de juiste conclusie?
Minerva giving her shield to Perseus - Rene Antoine Houasse 

Sinds enkele weken bevind ik me in een situatie die zo wenselijk is, dat ik er bang van word. In plaats van te genieten, hou ik mijn adem in, ben ik alert en analyseer ik in mijn hoofd alles wat er gebeurt. 
Ik heb de neiging om mijn omgeving te consulteren over wat te doen; boeken, websites, vrienden en familie. Maar ik weet dat elk advies komt vanuit het perspectief van de ander en daardoor nooit volledig op mij en mijn situatie van toepassing is. 

Zoals al eerder, besef ik opnieuw dat mij maar één ding te doen staat; te vertrouwen op mezelf, mijn innerlijke wijsheid, mijn intuïtie... 

Door niet alleen het hoofd te gebruiken, maar ook de rest van het lichaam, zijn we in staat innerlijke leiding te ervaren. Dan pas kunnen we voelen wat goed voor ons is, wanneer een grens wordt bereikt en wat ervoor nodig is om veiligheid te waarborgen.
Dan zijn we capabel om onszelf een hand te geven als het spannend wordt, te kalmeren als de situatie stressvol is en bewuste keuzes te maken waar we verantwoordelijkheid voornemen.
Om te vertrekken of te blijven. Om te vluchten of te genieten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten