3.12.14

De weg naar succes en jezelf.

Voor veel kunstenaars is het moeilijk rondkomen. En sinds de BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling) in 1987 is afgeschaft en er in 2012 bezuiniging werden aangekondigd is er steeds meer druk ontstaan vanuit de overheid om financieel onafhankelijk te zijn. Kunstenaars moeten ondernemers worden.

Zo’n 10 jaar geleden betekende dit voor mij dat ik via de WWIK (opvolger van de BKR en WIK) cursussen volgde bij Kunstenaars & Co (nu bekend als Cultuur-ondernemen). Tijdens één van de eerste cursussen moesten we lijsten maken waar we goed in waren, waar we succes in hadden en op welke manieren we inkomen konden vergaren. Uiteindelijk kwam ik thuis met een nog langere to-do-list dan ik al had. De lijst voelde verstikkend, omdat er geen acties bij stonden die me echt enthousiast maakte. Elke handeling was een (te) grote stap en uiteindelijk ondernam ik maar weinig.



In 2009, zo’n 5 jaar later, droomde ik dat ik over de snelweg reed. Het verkeer ging me te hard en het voelde hectisch. Ineens verschenen er wegwerkers en werd ik omgeleid. De route ging onder het viaduct door dat ik had willen nemen op weg naar mijn doel. Ik baalde van de omleiding, maar realiseerde me tegelijk dat ik uiteindelijk toch wel op bestemming zou aankomen. Het zou alleen wat langer gaan duren.

Een half jaar later moest ik toegeven dat ik een burn out had. Waarschijnlijk was dit de blokkade uit mijn droom. Met mijn verstand had ik de snelle weg over het viaduct gekozen, terwijl het verkeer me met angstaanjagende snelheid voorbij raasde. Nu werd ik gedwongen een rustige route te nemen. Dit paste niet in mijn planning, maar de rust en tijd die ik mezelf nu gunde werkte verhelderend. 


Nu 10 jaar na die eerste cursus, zie ik waar het (bij mij) fout is gegaan. De dingen waar ik goed in was, waren niet perse de dingen die ik wilde (blijven) doen. Mijn successen waren materialistische successen, maar qua gevoel gaven ze mij geen voldoening. Mijn handelingen waren bedacht met het hoofd om meer geld te verdienen, in plaats van met het hart om mezelf en anderen blij te maken.


De burn out deed me beseffen dat mijn gedachten niet langer mijn acties moesten bepalen. Materiële successen zijn tenslotte geen successen als ze zo niet aanvoelen. 


Wetenschappelijk is vast gesteld dat ons gevoel ons leven bepaalt. Dus wie succes wil aantrekken moet zich eerst succesvol voelen. Maar hoe doe je dat? 


Ten eerste moet je ontdekken wie je daadwerkelijk in essentie bent. Dit doe je onder andere door te luisteren naar je gevoelens, verlangens en ingevingen. Synchroniciteit kan ook een wegwijzer zijn in de juiste richting. Daarnaast zul je merken dat het verstandig is om je overtuigingen te onderzoeken, en zo nodig te vervangen wanneer ze niet reflecteren wie je werkelijk bent.


Proelium by Alex Hall











Succesvol ben je van nature. Door je bezieling, je hartsverlangens te volgen ontstrip je jezelf van onnatuurlijke lagen en kom je uit bij je kern, je authentieke zelf, die altijd succesvol is, zelfs als je dat niet zo ervaart.
Wie authentiek is heeft niets meer te bewijzen of te verbergen en hoeft daarom geen mens meer voor te liegen of op afstand te houden.
Stel jezelf eens de vraag: Met wie zou ik het liefste omgaan? Met mensen die een masker op hebben? Een muur om zich heen hebben om mij op afstand te houden? Of mensen die liefde en compassie hebben voor zichzelf en anderen omdat ze doen wat ze willen doen en jou aanmoedigen je hart te volgen?

Een masker opzetten, knokken voor succes en handelen vanuit het hoofd kan zeker materieel succes opleveren, maar wie zijn hart opent, volgt en deelt zal
altijd de route volgen van de minste weerstand.

BoekenBoeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten