14.1.22

Een virus; ingrijpen of niet?

Wanneer er een stofje in mijn neus zit, niest mijn lichaam het eruit.
Wanneer er iets in mijn keel of longen schiet, hoest mijn lichaam het eruit.
Wanneer er iets ongewenst in mijn lichaam bevindt, zweert of zweet mijn lichaam het, desnoods met koorts, eruit.

In een lichaam met bovenstaande symptomen vindt men regelmatig virussen. Maar zijn dit nu de veroorzakers van ziekte of juist de schoonmakers van het lichaam?

Kijken we naar de natuur dan vinden we daar microben waaronder bacteriën en schimmels die gevallen bladeren en takken opruimen.
Ook het menselijk lichaam bevat microben die het lichaam assisteren bij het opschonen. Denk bijvoorbeeld aan de bacteriën in ons darmstelsel die helpen voedsel te verteren. Men schat dat ieder lichaam 1 tot 2,5 kilo aan bacteriën, schimmels en virussen bevat die het helpen op te schonen.

Photo by Bianca van Baast

Moeten we nu ingrijpen bij symptomen?
Ja en nee.

Nee, omdat je niet wil dat het opruimproces stopt. Als je de microben dood, wordt er niet meer opgeruimd en raakt het lichaam geblokkeerd, slipt het dicht en kan het niet meer gezond functioneren.

En ja.
Want als er teveel schoonmakers komen, raakt het ook geblokkeerd.
Stel bijvoorbeeld dat een vijver vervuild is, dan breken algen de vervuiling biologisch af. Maar blijft de vijver vervuild raken, dan wordt het aantal microben zo overvloedig dat zij het leven in de vijver verstikken.

Als symptomen, zoals hoesten en koortszweten dus te heftig worden, is het verstandig om in te grijpen. Niet door het opruimproces stop te zetten, maar door het af te remmen. Het opschonen moet doorgaan, maar op een minder hoog tempo.

De meeste mensen denken hun lichaam minder te vervuilen door gezond te eten. Dat is zeker waar. Maar wat velen echter niet weten is dat bepaalde emoties het lichaam kunnen aantasten zoals (kleine hoeveelheden) gifstoffen dat doen.

De Japanse wetenschapper Dr Masaru Emoto ontdekte dat irritatie bijvoorbeeld dezelfde veranderingen in het lichaam aanbrengt als kwik. Dat woede het lichaam vervuild zoals lood, dat verdriet het lichaam aantast zoals aluminium, onzekerheid zoals cadmium, wanhoop zoals staal en stress zoals zink.

Willen we niet overwoekert raken door virussen, dan is het dus niet voldoende om alleen maar gezond te eten, maar wordt het ook tijd om aandacht te geven aan onze emoties; ‘Wat voel ik werkelijk? En wat is er voor nodig om me goed te voelen?’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten