7.11.19

Wat is er voor nodig om voluit te leven?

Een glimp van je ziel vond onderdak
bij een jong gezin in Brabant
Sinds mijn zestiende vraag ik me al af: ‘Wat is ervoor nodig om te LEVEN in plaats van te overleven of geleefd te worden?’ 
Niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen. Heel wat mensen voelen zich ongelukkig, terwijl ik hen het geluk zo ontzettend gun.
In 2007 stuurde ik mijn schilderij Een glimp van je ziel Nederland in met de vraag ‘Wat bezield je?’. Tien jaar lang reisde het schilderij rond en zag ik mezelf genoodzaakt om me bezig te houden met wat bezieling en voluit leven nu eigenlijk betekent. 
Ik ontdekte dat we, via onze gevoelens en emoties, geleidt worden door een hoger iets. Een God, bron, universum of hoe je het maar wilt noemen, wijst ons, via ons lichaam, de weg naar de ultieme waarheid. 
Het gaat een beetje zoals het spel dat ik als kind ooit speelde.

Ik ben opgegroeid in Oisterwijk, een stadje in Noord-Brabant dat bekend staat om zijn prachtige bossen en vennen. Ik herinner me een mooie plek tussen hoge, dikke bomen waar ik als kind met de scoutinggroep naartoe ging om te spelen. Eén van de spelletjes die we speelden, heette Warm/koud. Het ging als volgt. Eén meisje moest achter een dikke boom gaan staan, zodat ze de rest niet zag, waarna de overige groepsleden een voorwerp verborgen. Als het voorwerp op zijn plek lag, mocht het meisje er weer bij komen en moest ze het voorwerp zoeken op aanwijzing van de groep. Als het meisje ver van het voorwerp afstond, riep de groep dat ze IJSKOUD was. Als ze iets dichterbij kwam was ze KOUD. Bij WARM kwam ze al aardig in de buurt. En als ze het had gevonden was ze HEET of zelfs GLOEDHEET. Hoe ‘warm’ iemand was, hoorde je aan het enthousiasme van de groep. 

Emotionele geleidingsschaal
Op deze manier worden wij ook naar de waarheid geleidt. Als je je ‘warm’ of zelfs ‘heet’ bevindt ervaar je aangename gevoelens. Hoe hoger je emotie (zie emotionele geleidingsschaal), hoe dichter je bij de Goddelijke waarheid zit en je in overeenstemming bent met wie je in essentie bent. Je hart gaat open, je ervaart enthousiasme, je bent verliefd op het leven. Je (levens)energie stroomt en alles gaat van een leien dakje, omdat je omstandigheden aantrekt die hiermee resoneren. Je voelt je vrij, liefdevol, licht en luchtig. 

Hoe ‘kouder’ je bent, hoe lager jouw emotie zich bevindt in de emotionele geleidingsschaal. En hoe verder je dus afstaat van de waarheid. Vooral als je je angstig, verdrietig of neerslachtig voelt, sta je minder open voor de buitenwereld en bevindt je je voornamelijk in de vecht-, vlucht- of bevriesstand. De kans dat je nog meer ongewenste situaties op je pad tegenkomt, wordt hierdoor vergroot. Je lichaam voelt zwaar en weinig energiek. Je wordt als het ware verplicht om naar binnen te gaan en te onderzoeken of wat je denkt overeenkomt met de  waarheid van de bron. Lage emoties laten je namelijk ALTIJD weten dat je gelooft in of gefocust bent op de illusionaire werkelijkheid van het ego.

Je zou verwachten dat deze informatie het leven een stuk makkelijker maakt. Geloof me, uiteindelijk wel, maar in het begin is dat niet het geval. Want het betekent dat bijna alles wat je ooit hebt geleerd, herzien moet worden. Omdat, overal waar je een oordeel over hebt, angst of verdriet bij voelt, niet in overstemming is met de waarheid.
Bij alles mag je je af gaan vragen ‘hoe kan ik hier naar kijken in overeenkomst met de Universele waarheid? Wat is er voor nodig om hier vertrouwen, vreugde, vrede, liefde, kracht, vrijheid, compassie of dankbaarheid bij te voelen?

Om voluit te leven moeten we als het ware worden als de bron. En onvoorwaardelijk lief gaan hebben. Ik stel voor dat we beginnen met het ontwikkelen van compassie. Ten eerste voor ons zelf...

In these arms I en II - Bianca van Baast





Geen opmerkingen:

Een reactie posten