4.4.16

Toeval dat haast geen toeval kan zijn

Er zijn van die verhalen waar zoveel synchroniciteit in zit dat je denkt "dit kan gewoon geen toeval meer zijn".

Zo had ik enkele jaren geleden ‘s avonds een afspraak in België, ergens halverwege Antwerpen en Gent. Ik was van plan om deze afspraak te combineren met een bezichtiging in de middag. Mijn gevoel zei dat ik naar het Rubenshuis in Antwerpen moest gaan. Maar verstandelijk wilde ik naar Gent, want daar lag een boek op mij te wachten. Althans zo hoopte ik.

Het was ruim een half jaar geleden dat ik Gent voor het laatst had bezocht. 
Ik was er toen speciaal naartoe gereden om het altaarstuk van de gebroeders van Eyck, ‘Het Lam Gods’, te aanschouwen. Tijdens (kunst)geschiedenislessen had ik er veel over gehoord, en dus wilde ik het nu weleens in het echt zien.

De eerste kennismaking was een beetje een tegenvaller: het meerluik hing niet meer op zijn oorspronkelijke plaats en je moest in de rij staan voor een kaartje, voordat je de afgezonderde ruimte mocht betreden waar het werk hing. Eenmaal binnen werd het zicht deels beperkt door protectieglas. 
Maar ik moest toegeven; het altaarstuk was prachtig! Het was groter en gedetailleerder dan verwacht. En middels een koptelefoon kreeg ik de betekenis van elk onderdeel haarfijn uitgelegd.

Het Lam Gods - Gebroeders Van Eyck
Om het afscheid van het altaarstuk en de Sint-Baafskathedraal zo lang mogelijk uit te stellen, bezocht ik nog even het souvenirwinkeltje. Diverse afbeeldingen van ‘Het Lam Gods’ trachtten in boek,- en kaartvorm mijn aandacht te krijgen. Weinig geïnspireerd liep ik het winkeltje rond.

Op dat moment had ik niet veel te besteden, dus deed ik ook geen moeite om iets interessants te vinden. Maar bij de balie hield ik stil. Er lag een boek op de toonbank over de restauratie van het altaarstuk. Al bladerend door het boek zag ik de meest prachtige detailfoto’s van ‘Het Lam Gods’. Hierop was duidelijk te zien hoe precies de gebroeders Van Eyck te werk waren gegaan. Elk bloemblaadje, elke parel en zelfs het haar op Adams benen was weergegeven. Ongelooflijk goed gedaan. Dit boek moest ik hebben!
details Het Lam Gods - Gebroeders Van Eyck

Beschaamd bekende ik de dame achter de kassa dat ik momenteel niet de middelen had om het boek te kopen. Of het mogelijk was om de gegevens op een briefje te krijgen, zodat ik er later voor terug kon komen? Gelukkig was dat geen probleem, zodat ik de kathedraal kon verlaten met de nodige informatie op zak.

Niet veel later verkocht ik één van mijn duurste schilderijen. Ineens had ik meer dan voldoende geld om het boek te kopen. Al googelend probeerde ik het boek op internet te vinden. Maar helaas, de zoekresultaten leverde weinig op. Ik zou dus naar Gent terug moeten. Vandaar dat ik zo'n half jaar later voor een moeilijke keuze stond; koos ik voor Antwerpen of ging ik naar Gent?

Uiteindelijk volgde ik mijn gevoel en reisde af naar Antwerpen. Ik had de laatste tijd veel over het Rubenshuis gehoord en wilde het graag eens bezoeken. Het bleek een echte aanrader te zijn. Ik viel van de ene verbazing in de andere, en het deed me Gent en het boek helemaal vergeten.

Na afloop had ik nog tijd over en dus besloot ik wat te gaan shoppen. Ik kon wel wat nieuwe kleding en schoenen gebruiken. 
Nu moet ik toegeven dat ik niet erg goed ben in winkelen. Telkens als ik besluit een winkelcentrum te bezoeken om een nieuwe broek te kopen, kom ik steevast thuis met een boek. Mijn familie moet regelmatig gedacht hebben mij verkeerd te hebben verstaan als ik weer eens vertrok voor een broek en thuis kwam met een boek.

Het was dus ook niets vreemd dat de eerste winkel die ik nu aan deed boekhandel De Slegte was, enkele panden van het Rubenshuis vandaan. Doelloos liep ik wat rond; een beetje titels lezen, even plaatjes kijken… Totdat ik, net op het moment dat ik weer wilde vertrekken, een stemmetje in mij hoorde zeggen: “Je wilde toch een boek kopen?”

Ja dat was waar, maar... welk boek was dat ook al weer!?
Toen herinnerde ik me het papiertje in mijn portemonnee; ‘Het Lam Gods’ door Peter Schmidt.

Boek ‘Het Lam Gods’ - Peter Schmidt
'Toevallig' stond ik net op de afdeling tweedehands kunstboeken, anderhalve meter van de boekenkast met kunstenaars waarvan de naam begon met een E. Ik pakte een trapje en zocht naar Van Eyck. Er stonden verschillende boeken over de Van Eyck broeders in de kast, maar één viel me meteen op. Het had het formaat van het boek dat ik ruim een half jaar eerder in Gent had gezien. De titel was hetzelfde, maar dat hoefde niets te betekenen hield ik mezelf voor; wie weet hoeveel boeken er bestonden met de titel ‘Het Lam Gods’.

Ik zocht naar de schrijver. Ja, ook die was hetzelfde. Ik trachtte het ISBN nummer, waar een sticker overheen zat, te ontcijferen. De nummers waren gelijk met het briefje in mijn hand. Toen pas durfde ik het boek open te slaan en zag ik meteen waarom ik dit boek ook al weer zo graag wilde bezitten.


Stomverbaasd, maar geheel in de wolken, keek ik naar het boek in mijn handen. Ik had het! Na maanden wensen en hopen dat het nog beschikbaar zou zijn tegen de tijd dat ik Gent zou aan doen, vond ik het onverwachts in Antwerpen! 
Met het boek stevig tegen me aangedrukt liep ik naar de kassa en rekende af. 
Toen ik buiten kwam scheen de zon volop, maar ik weet zeker dat ik nog net een beetje harder straalde.

1 opmerking:

  1. Vreemd dat het boek nu wel gewoon online besteld kan worden. Misschien maar goed dat dit toen niet zo was. Ik had deze ervaring voor geen goud willen misschien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen