5.8.15

Het belangrijkste dat een mens kan nastreven.

Het is een zonnige dag en ik besluit een eindje te gaan lopen. Zodra ik de deur open merk ik hem al op; Een jongeman die altijd hardop loopt te praten of te zingen.

Terwijl we dezelfde richting in lopen, hij aan de ene kant van de straat en ik aan de andere kant, vermaak ik me kostelijk. Vandaag zingt hij de sterren van de hemel. De zon schijnt als een grote lichtspot op zijn kalende hoofd. Zijn ruime passen hebben iets luchtigs, het scheelt niet veel of deze forse man huppelt. Met een brede glimlach en een luid hallo, waarbij hij zwaait met twee handen, begroet hij de mensen die hij tegenkomt. Mensenmassa’s vloeien uit elkaar om ruimbaan voor hem te maken en kinderen dartelen vrolijk een stukje achter hem aan. Het is alsof ik naar een scene uit een filmmusical kijk; alles is perfect getimed.


Vreugde, zo blijkt, is het allerbelangrijkste dat een mens kan nastreven. Een blij persoon heeft namelijk een hogere energiefrequentie en bevindt zich op die manier in overeenstemming met de bron, het universum of wat sommigen God noemen. Deze overeenstemming zorgt ervoor dat inspiratie stroomt, problemen en ziektes makkelijker oplossen, dat geduld en compassie moeiteloos op te brengen is (waardoor weerstand en geweld verdwijnt) en ineens alles mogelijk wordt.

Admirari homo (detail) - Bianca van Baast 




Mocht je dit allemaal zweverig vinden, denk eens terug aan het moment dat jij zelf zó vrolijk was dat het je niet kon hinderen wat anderen van je vonden. Je voelde je compleet, volledig, alles ging makkelijk en problemen bleken mugjes in plaats van olifanten. Je voelde geen noodzaak om ook maar ergens weerstand tegen te bieden. En zonder dat je het in de gaten had inspireerde je anderen om hun zorgen los te laten.

Vreugde is dus iets waar je voor kiest.
“Maar,” vroeg laatst iemand aan me, “Je kunt toch niet vanuit angst kiezen om vertrouwen te voelen? Of van ongeacht welke ongewenst emotie naar blijheid?” Nee, dat klopt. Als je dat probeert wordt je humeur er alleen maar slechter op. 

Je stemming verbeteren gaat meestal geleidelijk. De makkelijkste manier is je aandacht te focussen op iets wat je leuk vindt of opluchting geeft. Door van te voren te weten dat dit je afleidt of je beter laat voelen, geef je ruimte aan een aangenamere emotie.

In de afgelopen weken bijvoorbeeld voelde ik opluchting bij het idee om mijn hele huis na te lopen en dingen, die mij niet meer blij maakte, weg te geven of weg te gooien. Deze opruiming zorgde er voor dat ik nu dingen in huis heb waarvan ik geniet, bezorgde me ruimte en overzicht en maakte tevens meerdere mensen, inclusief mijzelf, blij. Had ik hetzelfde met tegenzin gedaan, dan had het een heel andere uitwerking gehad.

Een tweede manier om je stemming te verbeteren is door je bewust te worden van je omgeving of jezelf. Door bewust te kijken, te luisteren of te voelen wat er in of om je heen gebeurt, richt je je aandacht op het hier en nu, in plaats van op trauma’s uit het verleden of je zorgen voor de toekomst. Dit gebeurt eigenlijk automatisch als je in een nieuwe omgeving komt, bijvoorbeeld tijdens een vakantie. Maar ook yoga en meditatie kunnen je hierbij helpen. (Adem eens drie keer langzaam en diep in en uit, en voel wat een verschil dit al maakt.)

Je hoort mensen weleens zeggen dat ze ergens een nachtje over moeten slapen. Waarom? Omdat slaap zorgt dat je even alles loslaat. Een dutje doen is dus een geschikte manier om je stemming aan te passen.

De laatste vorm bestaat uit stap voor stap gedachten kiezen die voor opluchting zorgen. In plaats van de onaangename emotie weg te duwen erken je eerst hoe je je voelt. Bijvoorbeeld: “Ik voel me machteloos nu ik mijn baan kwijt ben”. Daarna kies je voor beter voelende gedachten, zoals “Gelukkig valt er af en toe nog wat te solliciteren. Er zitten echt leuke banen tussen. Dit is mijn kans om een baan te vinden waarbij ik al mijn talenten, enthousiasme en ervaringen kan inzetten. Ik word al enthousiast als ik er aan denk. Etc….

Stel je eens voor hoe anders de wereld zou zijn als iedereen zijn energie hoog zou houden door telkens te kiezen voor gedachten, handelingen en ont-moet(ing)en die blij maken. We zouden er nog steeds verschillende visies op na houden, maar we zouden er geen weerstand meer tegen bieden, simpelweg omdat het onze energie naar beneden brengt!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten