26.3.20

Voluit leven en (niet) eten - update: leven van prana

Begin 2019 las ik in een boek dat het mogelijk is om het lichaam zo te programmeren dat het geen eten en drinken meer nodig heeft. Het idee om op die manier bij te dragen aan een gezondere aarde sprak me aan en dus nam ik in september deel aan The pranic awakening program om dit mogelijk te maken.'Waarom zou je in hemelsnaam zoiets doen?’ bleven mensen vragen.
Het precieze antwoord moet ik je schuldig blijven, ik voelde me gewoonweg geroepen om dit te doen. Maar ik kan je vertellen dat het nu, gedurende deze coronacrisis, verdomd makkelijk is. Ik hoef niet te hamsteren en kan vooruit met het minimale aan toiletpapier.

Ik merk dat ‘niet eten’ voor veel mensen gelijk staat aan ‘niet voluit leven’. Voor sommigen zal dat zeker het geval zijn. Je laten voeden door bronenergie (prana) is (nog) niet voor iedereen weggelegd. Als je geniet van voedsel, zonder schuldgevoel, blijf dat dan ook vooral doen.
Tegelijkertijd geloof ik dat voluit leven betekent vrijheid ervaren, je lichaam optimaal gebruiken en het leven liefhebben. En wie wil dat nou niet?
Stilleven met kalkoenpastei - Schilderij van Pieter Claesz.






Vrijheid
Hoe heerlijk is het
- om niet gestoord te worden door een grommende buik of een lage suikerspiegel als je net lekker bezig bent?! Om de keuze te hebben om wel of niet te eten én op het moment dat jij dit wenst.
- om onderweg te zijn, bijvoorbeeld op vakantie, en niet te hoeven zoeken naar een eetgelegenheid. Of het enige (ongezonde, smerige) voedsel dat je kunt vinden te moeten consumeren omdat je anders vergaat van de honger.
- om geen rekening te hoeven houden met etenstijden.
- om de schijf van 5 te kunnen loslaten, aangezien bronenergie compleet is en je dus geen extra voedingstoffen nodig hebt.
- om minder tijd kwijt te zijn aan boodschappen, koken, afwassen en toiletbezoek.
- om, door minder of niets te eten, geld over te houden en zo ook nog eens financiële vrijheid te ervaren.

Optimaal gebruik van je lichaam
Ik ben van mening dat wij mensen tot veel meer in staat zijn dan we beseffen. Als leven van bronenergie mogelijk is, dan is er nog veel meer mogelijk. Maar om daar gebruik van te kunnen maken, is het noodzakelijk dat we ons gewaar worden van wat er IN ons afspeelt. Dat wil zeggen dat we uit ons hoofd moeten komen en ons lichaam volledig mogen gaan innemen.
- Gedurende ons leven doet de mens ervaringen op. De conclusies die we hieruit trekken delen we met anderen. Denk bijvoorbeeld aan de adviezen die je van je ouders hebt gekregen. Of die jezelf deelt met vrienden. De ervaringen zijn echter opgedaan vanuit een beperkt perspectief. Het is jouw waarheid of die van de ander, maar geen universele. Universele, ook wel Goddelijke waarheid genoemd, wordt gecommuniceerd via ons lichaam door middel van onze gevoelens en emoties. Zij horen dus gevoeld te worden! Daarom is het zo belangrijk dat we eten en drinken niet langer gebruiken om die gevoelens en emoties weg te drukken. Doen we dit wel, dan is dat hetzelfde als oordoppen in doen op het moment dat er iets cruciaal wordt verteld.
Talk to me - Bianca van Baast
- Door niet te eten krijgen je organen, waaronder je darmen, de kans zich te herstellen. Je verkleint hiermee de kans op ziekten en allergieën. Ikzelf merk dat mijn chronische pijnen door deze leefwijze (het is geen dieet!) afnemen.
- De energie die we uit voedsel halen gebruiken we deels om hetzelfde voedsel weer te verteren. Als je leeft van bronenergie hoeft je lichaam minder tot niets meer te verteren en houdt je dus energie over. Ik merk dat ik minder wil ‘bankhangen’ en meer lichamelijk bezig wil zijn dan voorheen.
- Ik ben geen arts en kan het dus niet verklaren, maar leven van prana levert meer helderheid op in het hoofd. Ik vermoed dat dit komt doordat je lichaam niet bezig is met verteren en zich daarom kan concentreren op andere dingen.

Leven en liefhebben
- In het begin van de transformatie komen er allemaal emoties naar boven die je voorheen niet hebt willen zien. Dat kan erg confronterend zijn en onprettig. Zodra je hier echter doorheen bent voel je niets dan dankbaarheid.
- Prana staat min of meer gelijk aan licht en liefde. Je gaat je letterlijk lichter en liefdevoller voelen.
- Je bent meer verbonden met jezelf, anderen en de bron, waardoor je intuïtie zich ontwikkelt.
- Je staat meer in je kracht, waardoor je minder snel geraakt wordt door kritiek.
- Hoe meer mensen leven van bronenergie, hoe minder we de aarde uitputten met landbouw, hoe minder bomen gekapt hoeven te worden voor veeteelt, hoe meer dieren een waardig leven kunnen leiden, hoe minder last we hebben van uitstoot en hoe minder medicijnen en hormonen terecht komen in ons drinkwater. Kortom het is milieu -, mens- en diervriendelijk.
De oplossing tot een betere wereld ligt wat dat betreft niet bij een ander, zoals de overheid, maar bij onszelf.
- De transformatie duurt een jaar. Ik heb nog zo’n 6 maanden te gaan. Momenteel eet ik gemiddeld 3 keer in de week snacks of kleine gerechtjes. Niet omdat ik honger heb, maar omdat mijn hoofd nog niet begrijpt wat mijn lichaam al weet: dat ik geen voeding meer nodig heb.
- Voor mij is de omschakeling naar prana niet alleen een innerlijke transformatie, maar ook een uiterlijke transformatie. Mijn lichaam neemt de kans om op te ruimen en te helen, maar ik voel de drive om mijn woning en leven anders in te richten. Geheel in overeenstemming met wat er nu gebeurt in de wereld, lijkt mij.

Leven van prana brengt ook uitdagingen met zich mee. Dat zal ik niet ontkennen. Mogelijk schrijf ik daar later nog eens over. Daarnaast wil ik even waarschuwen: Leven van bronenergie is GEEN kwestie van stoppen met eten. Het is ook niet zonder risico. Zorg dus altijd voor een goede begeleiding en doe dit NOOIT in je eentje.

BoekenBoeken

2 opmerkingen:

  1. De vrijheden die je beschrijft, spreken me wel aan ondanks dat ik ook heel erg kan genieten van eten. Het volgende betwijfel ik 'Daarom is het zo belangrijk dat we eten en drinken niet langer gebruiken om die gevoelens en emoties weg te drukken. Doen we dit wel, dan is dat hetzelfde als oordoppen in doen op het moment dat er iets cruciaal wordt verteld.' Ik geloof wel dat de Universele waarheid wordt gecommuniceerd via ons lichaam door middel van onze gevoelens en emoties. En dat zij dus gevoeld horen te worden. Maar... dat doe je dan niet door te eten en te drinken? Het kan ook tegelijk, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is voor de mens niet mogelijk om zich te concentreren op twee dingen tegelijk. Als je eten en drinken gebruikt om een emotie weg te 'drukken', ben je niet in staat om die emotie er op hetzelfde moment er te laten zijn en te doorvoelen.
      Blijf gewoon genieten van eten, maar als je merkt dat je iets wilt consumeren omdat je emotioneel bent, probeer het consumeren dan eens uit te stellen. En voel eens wat dit met je doet. Je zult verbaasd zijn over de excuses die je geest gaat gebruiken om toch iets te nemen. Stel het zo lang mogelijk uit om hier aan toe te geven. In het begin zul je dit een paar seconden tot minuten kunnen volhouden. Maar hoe meer je het ongemak onder ogen durft te komen en het denken kunt doorzien, hoe makkelijker het wordt om emotie-eten uit te stellen en hoe makkelijker het wordt om je gewaar te worden, wat er werkelijk onder de wens van eten zit/ wat er gevoeld wil worden.
      Deze blog is niet bedoeld om lezers te laten stoppen met eten. Ik wil je alleen bewust maken van waarom je wel of niet eet.

      Verwijderen