2.4.21

Houd vertrouwen

Regelmatig voel ik het verlangen om op de rem te trappen. Om te weigeren mee te bewegen in de richting vanwaar de wereld op afstevent.
Een recent telefoongesprek maakte me daar pas echt bewust van. Ineens kon ik voelen hoe bang ik op dit soort momenten ben; bang voor de toekomst, bang voor wat komen gaat.


In plaats van de angst te negeren besloot ik de emotie aan het woord te laten. Waar was ik nu eigenlijk bang voor?

In de (social) media zien we het heden gelinkt worden aan het verleden; pandemieën, stervende mensenmassa’s, geweld en machtsmisbruik, onderdrukking, uitsluiting en (concentratie)kampen.
Of men voorspelt de toekomst na aanleiding van recente ontwikkelingen waarin we 24/7 gecontroleerd worden en tot zielloze robots transformeren.
‘Dat is de reden dat je bang bent’, antwoordde mijn ratio.

‘Nee’, zei mijn intuïtie. ‘Het is iets anders. Je ervaart angst voor de toekomst, omdat die onbekend is. En met onbekend bedoel ik niet “onvoorspelbaar”, maar onbekend als in “mooier dan je ooit hebt ervaren”. De mens is gewend aan een wereld vol dualiteit, pijn en trauma en dus verwachten jullie dat dit zich in de toekomst zal doorzetten in een andere vorm. Maar in ieder van jullie wacht een enorme creatiekracht, klaar om ontdekt te worden. Omdat je hier voorheen niet in geloofde, heb je die kracht tot nu toe niet eerder ontdekt. Maar dit is het moment!’

Laat ik het anders uitleggen.
In 1957 te Thailand raakte een drie meter hoog, eeuwenoud en massief Boeddhabeeld beschadigd tijdens zijn verhuizing naar de Wat Traimit tempel. Tijdens het inspecteren van de kleischeur ontdekte men, dat als men licht op de opening scheen, er licht terug straalde. Het beeld bleek niet uit massieve klei te bestaan, maar uit puur goud!
Honderden jaren eerder hadden Thaise monniken het beeld met klei bedekt om het onaantrekkelijk te maken voor het Birmese leger dat elk moment kon binnen vallen. Uiteindelijk overleefde niet één monnik de aanval, maar bleef het beeld behouden.

Momenteel is er een grote verhuizing bezig. Jullie verplaatsen je van een oude wereld naar een nieuwe. De modderlaag die jullie het gevoel geeft machteloos te zijn en niet voldoende, loopt hierbij ‘scheurtjes’ op. Zo krijgt ieder mens de kans om het goud in zichzelf te ontdekken.

Hou vertrouwen. Alles gaat volgens Universeel plan. Jullie hoeven je alleen nog maar te ontdoen van die kleilaag.

Photo by Alexander Yakovlev

Geen opmerkingen:

Een reactie posten