31.1.20

Onderwijs wijs(heid)

Ik kreeg gisteren een appje.
Van mijn broer, dacht ik. Maar het bleek van zijn zevenjarige dochter af te komen die stiekem papa's telefoon had ingepikt.
'Ben je thuis omdat er 
op school stakingen zijn?' 
'Ja.'
Ik vermoed dat ze dit niet erg vond. Speelkwartier is tenslotte haar favoriete vak.


Gisteren kwam ik ook deze quote tegen van Loesje. 

Het wordt inderdaad tijd dat er iets verandert in het onderwijs. Niet alleen vanwege onwetende ministers, maar vanwege algemene onwetendheid.
Ik stel een nieuwe vak voor waarin kinderen (en volwassenen) het volgende leren:
- Leven naar je eigen natuur. Hoe meer we onze levensstroom volgen, hoe kleiner de kans dat we ziek worden of burned out raken.

- Zelfvertrouwen. Veel mensen wringen zichzelf in de meest gekke en onnatuurlijke bochten om de goedkeuring te krijgen van anderen. Maar wie leeft naar de hoogste versie van zichzelf en vertrouwt op zijn eigen innerlijke leiding heeft de goedkeuring van anderen niet meer nodig. Het volgende sluit daar op aan:

- Zelfvervulling. Als jij jezelf vervult, zonder daar iets of iemand buiten jezelf voor nodig te hebben, is erg geen lijden meer. Je bent niet langer het slachtoffer van een situatie, maar blijft vrij en onafhankelijk. Dat brengt me op het volgende:

- Zelf gelukshormonen aanmaken, zodat men geen verslavende stimuleren middelen meer nodig heeft. Dit scheelt aan criminaliteit, vervuiling, verdriet en (persoonlijke) ellende. En mocht het even misgaan, heb dan:

- Compassie. Iedereen doet zijn best. Jij ook. Als de dingen niet gaan of zijn zoals je hebt gehoopt, heb dan compassie met jezelf en vergeef. Dit biedt ruimte, zodat levensenergie weer kan stromen. Doe hetzelfde voor een ander, want:

- Alles is één. Wat je een ander aan doet, komt altijd terug. En andersom ook. Ben dus goed voor jezelf, daar is iedereen bij gebaat.

- Je bent op aarde om te dienen. Geef en dien dus, maar nooit meer dan je kunt missen. En neem hulp aan. Ten eerste omdat je het waard bent. Ten tweede omdat de ander zijn taak om te dienen niet kan vervullen als jij niet aanneemt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten