1.6.17

Weg met het ego!!! (Of toch maar behouden?)

“Weet je wat het met jou is?” zegt de dansstudent. “Je hebt een te groot ego!” Verward kijk ik op. “Ik! Een groot ego?”
De vaste medewerkers in de drukkerij bulderen van het lachen: “Wie heeft hier een groot ego!? Jíj bent degene die elk vrij moment zijn spieren aan het rekken en strekken is. Jíj moet zo nodig de aandacht trekken van het hele bedrijf”. Hoofdschuddend werken ze verder. Je ziet ze denken: “het moet hier niet gekker worden met die uitzendkrachten”.

Ik herinner me de aanleiding niet meer, maar de opmerking zette me wel aan het denken. Ik was net begonnen met het project Een glimp van je ziel en trachtte zoveel mogelijk te leven vanuit bezieling in plaats vanuit mijn ego. En nu beweerde iemand dat juist ík een groot ego had?!

De danser en ik waren beiden uitzendkrachten in een zeefdrukkerij. Ik werkte er al wat langer en stond in het bedrijf bekend als een hardwerkend persoon die het met iedereen goed kon vinden zonder veel op de voorgrond te treden, terwijl de danser regelmatig luid zijn mening verkondigde en elk verloren moment ongegeneerd zijn benen omhoog gooide tegen machines en tafels om zijn spieren te rekken.

Net als de vaste werknemers had ik de neiging om te denken “wie heeft hier een groot ego? Jij zelf toch zeker?!”, omdat ik onder een groot ego verstond dat je luidruchtig bent, jezelf geweldig vindt en de aandacht opeist van heel je omgeving, zoals hij dat in mijn ogen deed.
Toch had hij gelijk. Ik had een groot ego. Nog steeds trouwens. 
Gelukkig maar, denk ik nu.

Lange tijd wilde ik ervan af; van dat stemmetje dat telkens roept “ik eerst!”. Want ik wilde alles behalve egoïstisch zijn. Totdat ik ontdekte dat ‘ik eerst’ helemaal niet zo’n slecht idee is. Hoe zou je anders je dromen kunnen verwezenlijken? Dat gaat niet lukken als je eerst rekening moet houden met de wensen van een ander.
Wat dat betreft hebben we het ego even hard nodig als de ziel. Het is slechts een kwestie van balans vinden.


Het ego is dag en nacht bezig met zelfbehoud en doet dit door constant in verzet te zijn met wat er is. Met andere woorden, hij gaat op de rem wanneer je gas mag geven en trapt het pedaal volledig in als er gevraagd wordt om het rustig aan te doen. De ene keer maakt het gelukshormonen aan, de andere keer zorgt het voor stresshormonen. De emoties die hiermee overeenstemmen zorgen ervoor dat er verlangens naar boven komen. Misschien ontdek je op deze manier dat je meer vrede, erkenning, veiligheid, liefde, ruimte of vrijheid wilt. Het ego wakkert dus je verlangens aan en helpt je zo (je leven) te ontwikkelen. 

Helaas wil het ego alles nú meteen bereiken en moet iedereen daaraan meewerken of voor aan de kant. Over egoïsme gesproken! 
Dit is dan ook meteen de reden waarom zo veel mensen niet verder komen in het waarmaken van hun dromen; zodra het niet gaat zoals het ego wil, houden ze op met zoeken naar hoe het wel kan.

Maar wat het ego niet weet en de ziel wel, is dat alles één is. En dat alles dus met elkaar in verbinding staat. Jouw verlangen kan daarom nooit los staan van de rest van de wereld. Of beter gezegd, het universum wil net zo graag jouw dromen, wensen en verlangens waarmaken als jij zelf, maar dan wel op zo’n manier dat iedereen er baat bij heeft. Wat daarvoor nodig is, wordt gecommuniceerd door middel van je ziel via je gevoel. Vandaar mijn uitnodiging om je bezieling te volgen, je eigen-(innerlijke) wijsheid. Want de weg naar een aangenamere wereld begint bij het erkennen van je ego en het laten leiden door je ziel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten