31.12.14

Een glimp van je ziel als reflectie en steun

Hoi Bianca,

hierbij wil ik je laten weten dat je mooie schilderijtje bij mij is.
Ik heb 'm gekregen van Mechteld de J. in Olst, mijn harplerares.
Een tijdje geleden had ik het schilderij ook bij haar zien staan en vond ik 'm mooi. Ik denk dat ik er toen nog niet aan toe was om 'm ook daadwerkelijk mee naar huis te krijgen.
Ik was bezig met een ommezwaai, van voortdurend geven ten koste van mezelf, naar meer bewustzijn voor wat ik nodig heb.
In het schilderij vind ik een bevestiging van daadwerkelijk de relatie met de ander aangaan.

Bijzonder, wat heeft jou geinspireerd om dit te maken en het om zo'n manier in contact te laten komen met veel mensen?
Ik ben benieuwd naar je andere werk en ga je site bekijken.

Alvast bedankt,

Veerle M. 

Mijn antwoord.

Dag Veerle,

Fijn dat je blij bent met 'Een glimp van je ziel' . Mechteld was zo enthousiast over het idee om het schilderij aan jou door te geven waardoor ik helemaal aangestoken werd. Fijn dus dat het welkom is.
Wat je hieronder beschrijft heb ik ook mee gemaakt. De noodzaak om mijn leven anders in te delen: Kiezen voor mezelf i.p.v. alles voor een ander doen. Hiervoor moest ik mezelf als een ui afpellen. Ik moest naar de persoon achter het 'sociale masker' kijken. Iets wat ik mijn hele leven zal blijven doen, maar het wordt steeds makkelijker om hier mee om te gaan. Vooral omdat ik zie wat voor moois er uiteindelijk uitkomt. Het hele proces is grotendeels in mijn werk vastgelegt.
Ik ben er van overtuigd dat wanneer iedereen leeft vanuit zijn kern, het leven makkelijk zal verlopen dan wanneer je leeft 'voor een ander'. Al zijn de bedoelingen nog zo goed.
Eén van de redenen dat ik 'Een glimp van je ziel' laat rondreizen is omdat ik hoop dat mensen gaan nadenken over hun 'zielsverlangens' en hoe ze daar naar handelen om op die manier dichter bij hun kern te komen. Het schilderij moet de mensen dus wakker schudden, of als men al 'wakker' is, dan mag het als steun dienen. Hopelijk heb je er ook wat aan.
Hoe dan ook, het schilderij is de komende 2 weken helemaal voor jou. Vanaf 15 april heb je nog een week de tijd om het schilderij door te geven.
Misschien heb je van Mechteld al vernomen dat het verstandig is om nu al op zoek te gaan naar een nieuw verblijfadres. Mocht je er niet uitkomen dan kun je me altijd benaderen voor een suggestie.

Fijn dat je mee wilt doen. Blijf vooral genieten de komende 2 weken. En ik hoor graag reacties.

Vriendelijke groet,

Bianca van Baast
www.biancavanbaast.nl

Reactie van Veerle nadat ze het schilderij doorgaf.

Dank je voor je antwoord. Ik merk dat als je eenmaal je eigen weg begint te bewandelen, je ontmoetingen krijgt met mensen die dat ook aan het doen zijn.

Het is snel gegaan. De eerste week was ik op vakantie en Henk en ik hebben m' ingeladen en het eerste wat er in Renesse uit kwam rollen was het kistje met het schilderij.
Ik schrok ervan, want dat is nooit goed voor de constructie, maar ik denk dat het meevalt. We hebben van het schilderij genoten en op vrijdag ben ik naar mijn tante in Zeeuws Vlaanderen gegaan en heb het meegenomen om het haar te laten zien. Wat ik al dacht; ze vond 'm ook erg mooi en heeft ons er beiden mee op de foto gezet. Ik heb 'n glimp van mijn ziel dus even gezien, ik denk dat het genoeg was, ik zie 'm nog steeds voor me en mijn tante was er blij mee.
Zij zal zelf jou haar gegevens mailen. Ik geef ze bij deze ook.
Justien M.
(...) Axel

Dank je voor het lenen van Een glimp van je ziel, ik hoop dat hij\zij een goede reis maakt en veel mensen blij maakt.

Veerle M. uit Zwolle (2011)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten