3.9.21

'Heal the world'

Er zijn mensen die beweren - en ik was daar lange tijd een van - dat je geen aandacht moet geven aan het negatieve, omdat ‘datgene wat je aandacht geeft groeit’. In zekere zin is dit waar. Kijk maar wat er momenteel in de wereld gebeurt; verdeeldheid op de ene plek leidt tot verontwaardiging en nog meer dualiteit op andere plekken.

Het is echter mogelijk om het ongewenste te laten afnemen door er juist WEL aandacht aan te geven. Dit doe je door een techniek te gebruiken die uit Hawaï komt, ho’oponopono heet en bekend werd dankzij klinisch psycholoog Dr. Hew Len.

Dr. Ihaleakala Hew Len werkte in het Hawaiiaanse Staats Hospitaal. Op zijn afdeling was het levensgevaarlijk vanwege de criminele psychiatrische patiënten die er verbleven. Uit vrees om aangevallen te worden liep het personeel met de rug naar de muur. Daarnaast meldde men zich vaak ziek of bleef men eenvoudig weg.

Mirror, mirror - Bianca van Baast
Dr. Hew Len besefte dat alles een is en dat, als we iets zien in de buitenwereld, dit iets weerspiegelt in onszelf. Om een ander of een situatie te helen, moest hij dus iets in zichzelf helen. Hij besloot daarom zijn patiënten niet persoonlijk te ontmoeten, maar hun dossiers in zijn eentje door te nemen in zijn kantoor. Telkens als hij een oordeel opmerkte, wist hij dat hij nog iets te helen had in zichzelf.

Dit deed hij door het volgende tegen zichzelf te zeggen: Het spijt me, vergeef me, ik houd van je, dankjewel.

Hieronder mijn interpretatie van zijn woorden:
Het spijt me dat ik een oordeel heb. Dat ik het goddelijk plan in deze situatie niet zie en daardoor mezelf onaangename gevoelens bezorg.
Vergeef me dat ik niet zie wat hier goed aan is en hierdoor alles en iedereen, inclusief mijzelf, liefde onthoud.
Ik houd van je. Mijn oordeel dat jij en/of de situatie anders moet zijn, maakt het moeilijk om liefde te voelen, maar onder alle weerstand houd ik weldegelijk van jou en /of de situatie.
Dankjewel voor je begrip en compassie. En dankjewel dat je me laat voelen waar ik nog mag werken aan zelfliefde.

Hoe meer Dr. Hew Len zichzelf heelde, hoe meer patiënten er begonnen te genezen. Zij die voorheen geboeid dienden te worden, mochten na een tijdje vrij rondlopen. Zware medicijnen werden verminderd en steeds meer patiënten werden vrijgelaten. Het personeel kreeg meer plezier in hun werk. Ziekmeldingen en banenverloop verdwenen. En uiteindelijk werd de afdeling gesloten.

In een interview hoorde ik Dr. Hew Len ooit adviseren: doe hetzelfde met slecht nieuws. Kijk naar het journaal en telkens als je een oordeel voelt, zeg dan de woorden ‘Het spijt me, vergeef me, ik houd van je, dankjewel.’ Heel je zelf, heel het oordeel en help zo de wereld helen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten