6.12.16

Leestip: Handboek voor het bouwen van je eigen luchtkasteel door Barbara Tammes

Handboek voor het bouwen van
je eigen luchtkasteel
- Barbara Sophia Tammes 
Ongeacht wat je creëert - een kunstwerk of je eigen leven - het begint altijd met fantaseren en visualiseren, zodat je een idee krijgt van wat jou blij maakt en wat niet.

Toen ik het ‘Handboek voor het bouwen van je eigen luchtkasteel’ tegenkwam was ik een beetje terughoudend over het creëren van mijn eigen luchtkasteel. Want waar moest ik in hemelsnaam beginnen?! Maar Barbara Sophia Tammes biedt je in haar boek zoveel mogelijkheden aan, prefabs zou je ze kunnen noemen, zodat je nooit vanaf nul hoeft te beginnen. Het enige wat je te doen staat is voelen wat je wenst en waar je behoefte ligt en dan een keuze maken. Desgewenst kun je hier later nog op voortborduren. 

Dit alles maakt het boek één groot bewustwordingsproces (zelfs hoe je met storende gedachten en emoties om kunt gaan wordt behandeld).

Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van de gebruikte illustraties, maar in dit geval helpen ze je wel om een visueel beeld te krijgen, je voorkeuren te verduidelijken en te inspireren.



Je luchtkasteel is een plek om jezelf gelukkig te fantaseren - omdat fantaseren op zich al prettig is - en om in te verdwijnen. Maar ook omdat je met fantasie en verbeelding de werkelijkheid kunt oprekken en daarmee jezelf naar wens kunt vormgeven - om opnieuw te verschijnen.

Daarvoor staan 21 geestverruimende kamers tot je beschikking, (plus een wenstuin, Hofstallen en 3 prefab luchtkastelen). Die kun je naar eigen inzicht ontwerpen en inrichten. Je verbeeldingskracht wordt gestimuleerd door de keuzes die je kunt maken en vragen die boven komen, zoals "Waar heb ik werkelijk verdriet om?" "Waar ben ik trots op?" "Wat zou ik graag anders willen?".
Het boek zet aan om je gedachten vorm te geven, om te fantaseren en om de binnenkant van je hoofd de mooiste plek op de wereld te maken.

BoekenBoeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten