13.10.16

Wat heb je nodig?

“Wat heb je nodig?” hoor ik een stem zeggen vanuit het niets. De vraag klinkt als een streling, een liefkozing, een uitgestrekte hand in de mist. Ik heb het benauwd. De hitte, de massa mensen, de spanning in mijn lijf en de wierook in mijn neus ontnemen me de adem. “Rustig blijven, rustig blijven,” beveel ik mezelf terwijl alles om me heen begint te draaien.

Wat heb ik nodig? De vraag doet me beseffen dat als ik het antwoord weet de oplossing voor handen ligt. Langzaam begint de rust in mijn lijf terug te keren. 
Wat heb ik nodig? Wat een geweldige vraag! In plaats van me te focussen op waar ik naartoe wil, brengt het me meteen naar het hier en nu. Ik realiseer me dat ik aan het vechten ben tegen de omstandigheden en dat ik zo al mijn energie stop in hetgeen dat ik niet wil. 

Wat heb ik nodig? 
“Zelfvergeving, omdat ik mezelf in deze situatie heb gebracht. Vertrouwen, omdat ik geloof dat ik kan wat ik hier kwam doen. En ruimte, om mezelf te mogen zijn en te vragen om wat ik nodig heb”, realiseer ik me. Zodra ik dit erken en er naar handel kan ik eindelijk doen waarvoor ik hier gekomen ben.

IN these arms I & II - Bianca van Baast

“Wat heb ik nodig?” Meestal denken we in zo’n geval aan materiële behoeften, erkenning of medewerking van een ander. Maar ongeacht in welke ongewenste situatie je ook zit, het enige wat we werkelijk nodig hebben is een gedachte die een beter gevoel geeft, zoals opluchting, hoop, of nog beter; (zelf)vertrouwen.

Daarom heeft het antwoord op deze vraag eigenlijk zelden tot nooit met iets buiten jezelf te maken, maar alles met jouw behoeften naar (zelf)vertrouwen, (zelf)liefde, (zelf)vergeving, (zelf)erkenning en (zelf)verwezenlijking. En dat kun je (en moet je) jezelf geven om weer energieker door te kunnen gaan.



“Wat heb je nodig?” Alleen jij kunt hier antwoord opgeven. Word als het ware je eigen ideale ouder of partner. Neem je innerlijk kind op schoot en geef het de aandacht en liefde die het nodig heeft.

Mocht je hier moeite mee hebben, dan kan het volgende je helpen.
- Kijk in de spiegel en vertel je spiegelbeeld wat er gaande is. 
- Schrijf een brief aan jezelf (de ochtendpagina’s die Julia Cameron adviseert in haar boek The artist’s way kunnen hierbij helpen)
- Aai je handen (of een pijnlijk deel van je lichaam) terwijl je opbeurende woordjes of zinnetjes tegen jezelf zegt. 
(Voor deze laatste tip kun je de MIR methode (het aaien) combineren met Ho'oponopono (een Hawaiiaanse methode om, met 4 simpele zinnen, te vergeven en te genezen)).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten