17.5.16

Betere prestatie door één kleine aanpassing

“Voordat je vertrekt heb ik nog een vraagje aan je”, zegt ze terwijl we naar de voordeur lopen. “Kun je me een tip geven, zodat ik een keertje een biljartwedstrijd win?” Verbaast kijk ik haar aan. Wat weet ik nou van biljarten?! Maar terwijl ik naar buiten stap schiet me een tip te binnen. “Alvorens je aan de beurt bent moet je een paar keer rustig diep in,- en uitademen.” Ze knikt bevestigend en belooft dit te doen.

Enkele maanden later ontmoeten we elkaar weer. “Heb je nog iets aan mijn tip gehad?” vraag ik haar. Een grote glimlach verschijnt op haar gezicht. Ze heeft niet alleen een biljartwedstrijd gewonnen, maar ze heeft de hele competitie gewonnen!

Ondanks dat ik zelf de tip heb gegeven ben ik stomverbaasd over het resultaat. Ik had wel verwacht dat haar ademhaling invloed zou hebben op haar spel, maar dat het zo’n impact zou hebben had ik niet gedacht.

Painting by Eric Zener
Ademhalen. Het gebeurt zo automatisch dat we er eigenlijk nooit bij stilstaan. Toch hebben we er baat bij om dit wel te doen. Het zou weleens dé oplossing kunnen zijn voor de vele (misschien wel alle) uitdagingen die we tegenkomen in het leven. 

Ik ben geen arts, maar uit eigen ervaring weet ik dat diep en langzaam ademen
- ruimte geeft, letterlijk en figuurlijk 
- zorgt dat we ons makkelijker ontspannen
- je meer energie bezorgt
- stresshormonen doet afnemen 
- angsten en zorgen reduceert
- helpt om beter te slapen 
- een betere concentratie oplevert
- je prestaties verhoogt
- je helpt open te staan voor inspiratie
- je bewuster maakt van wat er nog meer in je lichaam gaande is
- de organen masseert
- je gezondheid positief beïnvloed 

Dus stop even waar je mee bezig bent, ontdoe je van beklemmende kleding, laat je ijdelheid even varen door je buik los te laten en adem (zoals hieronder) even mee…



Geen opmerkingen:

Een reactie posten