15.4.16

Je hart, passie of je eigen-wijsheid volgen. Wat is dat eigenlijk?

Ze zeggen dat als je je hart volgt alles goed komt. 
Jarenlang dacht ik dit te hebben gedaan, maar waarom wilde ik dan opgeven op het moment dat Elegance magazine mij nomineerde als één van de meest veelbelovende kunstenaars van Nederland?

Van Gogh - Loopy Dave
Als zesjarige wist ik het zeker, later als ik groot ben word ik kunstenaar!
Mijn ouders moedigden mijn creativiteit aan, maar waren absoluut niet blij met mijn carrièrekeuze. Ze hadden de ellendige levensverhalen gehoord van kunstenaars zoals Rembrandt van Rijn en Vincent van Gogh en wilde mij dat leven graag besparen.

Uit angst dat ze weleens gelijk konden hebben én om hen tevens tevreden te stellen volgde ik opleidingen tot activiteitenbegeleidster en tekendocent, maar diep van binnen wist ik dat ik uiteindelijk toch kunstenaar zou worden. Ik zou vechten voor mijn passie en mijn hart blijven volgen, wat er ook zou gebeuren.

In 2002 had ik mijn eerste expositie. Mijn kunstenaarscarrière begon zich langzaam te ontwikkelen. Maar in 2010, net voordat Elegance magazine me nomineerde, kreeg ik een burn out. Ik begreep het niet. Ik had toch altijd mijn hart, mijn passie, gevolgd. Hoe kon dit nou?

Ondertussen reisde het schilderij Een glimp van je ziel al enkele jaren door Nederland om deelnemers en toeschouwers aan te moedigen hun bezieling te volgen, omdat ik er van overtuigd ben dat dat een mens gelukkig maakt. Maar nu moest ik bekennen dat ik schijnbaar zelf niet eens wist wat dat betekende.

Wat ik al die jaren had gedaan, was wel mijn passie voor schilderen volgen, maar verder had ik alles vanuit angst, verzet en het verstand ondernomen. Ik had gehandeld naar ‘hoe het hoort’, ondanks dat dit niet goed aanvoelde. En ik had zelfs getracht ‘anders’ te zijn (wat in de kunstwereld aangemoedigd wordt) op een manier die niet bij mij paste. Pas later realiseerde ik me dat authentiek zijn, ofwel ‘je zelf zijn’, gegarandeerd betekent dat je anders bent dan anderen, maar dan wel op een manier die het beste bij je past.

Follow your heart - Scampi
Je passie volgen, zo ontdekte ik, is niet alleen doen wat je leuk vind. Het is ook datgene denken en geloven wat je een goed gevoel geeft. Ongeacht hoe je het noemt; je (hogere) ziel, God, het universum, de bron of liefde, het communiceert met je via je emoties. Elke keer als je je slecht voelt is dit een aanwijzing dat je niet overeenkomt met wie je in werkelijkheid bent. Op deze manier laat het universum weten dat het jou anders ziet en bedoeld heeft dan jij nu toelaat.

Misschien herken je dit wel; Je hebt een probleem en opeens gaat er een lampje branden. Een oplossing dient zich aan, alles wordt luchtig en licht, en je energie en enthousiasme keren terug. Dat is het teken dat je een oplossing hebt gevonden die overeenstemt met het grote geheel, het universum, de bron.

Dus wie ben je? En welke weg wordt je geadviseerd te volgen? 
Je bent dat wat jou het minste weerstand geeft. Je bent die gedachte waar je geen verzet tegen hebt. En je mag die weg volgen die jou het beste past.

Nu even een paar lastige vragen waarvan ik echt wil dat je hier over nadenkt:
- Welke gedachte geeft je het meeste verlichting als je je rot voelt?
- Welke gedachte geeft je het beste gevoel over je lichaam?
- Welke gedachte geeft je het meeste energie als je denkt aan ziekte?
- Welke gedachte geeft opluchting als je nadenkt over de toekomst?
- Welke gedachte geeft het meeste vrede als je nadenkt over de dood?

Het geeft niet als je hier niet meteen antwoord op kunt geven. Blijf het je afvragen en je wordt je steeds bewuster van de aanwijzingen van je ziel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten