12.11.15

Dromen; dichterbij je doel

“Wat wil je? Waar droom je van?” vraag ik haar. Ze antwoordt met zinnen als “Ik ben het beu om… Ik heb geen zin in… Ik wil niet langer dat...” Ik merk aan haar woorden en mimiek dat ze precies weet wat ze NIET wil, maar dat ze geen idee heeft wat ze eigenlijk WEL wil. Natuurlijk verlangt ze regelmatig dat haar situatie anders is, maar zichzelf toestaan om te dromen en er op vertrouwen dat dit weleens werkelijkheid zou kunnen worden doet ze niet.

Onbewust heeft ze een grens getrokken; Dit kan ze bereiken, dit is wat er mogelijk is voor haar en meer niet. En het moet op een bepaalde manier gebeuren, want zo doet iedereen het.Ondertussen groeit de drang naar een ander leven. Soms doorbreekt ze de sleur en doet ze een poging om verandering aan te brengen. Maar dan komt ze die grens weer tegen en keert ze terug naar haar oude leventje die ze ondertussen is gaan haten. “Wat haal ik me in mijn hoofd om te denken dat het leven ooit anders zal zijn?” zegt ze tegen zichzelf. Langzaam vervalt ze in machteloosheid. De woede en frustratie die dit oproept probeert ze te onderdrukken. Een zware depressie is het gevolg.

Met de vragen “Wat wil je? Waar droom je van?” hoop ik dat ze zichzelf toestaat om te fantaseren. Niet omdat ze dan krijgt wat ze wil, maar om haar wanhoop te verlichten en het eventueel zelfs te veranderen in hoop. Zolang haar aandacht gericht is op wat ze niet wil, zal haar energie blijven afnemen, terwijl dagdromen haar humeur zal verbeteren en haar energie zal doen toenemen.

Dream - Bianca van Baast
Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde: een goed gevoel. Dus waarom niet nu al doen wat je blij maakt, zoals fantaseren over je ideale leven? 

Op de momenten dat ik me mijn ideale levenssituatie visualiseer merk ik dat mijn gevoelens veranderen. Ik voel meer vrijheid, liefde, (zelf)vertrouwen, voldoening en plezier. Door te ervaren wat mijn ideale situatie is en hoe ver ik er gevoelsmatig vanaf ben, krijg ik een leidraad van wat ik nog moet (af)leren om te worden wie ik uiteindelijk wil zijn.

Als ik in gedachten de ideale lezing geef zie ik dat ik een goed verhaal, enthousiasme, zelfvertrouwen, rust en een goede stem nodig heb. Een goed verhaal en enthousiasme bereik ik alleen als ik een tekst voorbereid waar ik helemaal achtersta. Dit laat ook mijn zelfvertrouwen groeien en geeft meer rust. Daarnaast zou ik lessen kunnen volgen die mijn verhaal of stem verbeteren, en die mijn zelfvertrouwen doet groeien. Zo kom ik stap voor stap dichterbij mijn (gevoelsmatige) doel.

Stel je de ideale relatie eens voor, ongeacht of dat met een partner, kind, werkgever of wie dan ook is. Waarschijnlijk wil je een respectvol contact waarin je je veilig voelt, gewaardeerd en vertrouwd. Wie moet jíj zijn, wat moet jíj leren of veranderen aan jezelf om de persoon te worden die je in die relatie bent? 
Zodra jij liefdevol bent (naar jezelf en anderen) en (zelf)vertrouwen hebt (en je daardoor veilig voelt) zal dit een positieve uitwerking hebben op de ander en jullie relatie. 

Lijkt je dit veel werk? Dat hoeft het niet te zijn. Je aandacht richten op wat er NU is, is eigenlijk al voldoende. Dan zul je ontdekken dat je in wezen al bent wie je wilt zijn. En voor wie dit nog te moeilijk is; vraag je bij elke stap die je richting je doel zet één ding af: “Voelt dit goed?” Als het antwoord ja is dan kun je de stap nemen en die zal je dan weer genoeg energie geven voor de volgende…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten