7.5.15

Fluitend op weg naar je doel

via hobbitheart.tumblr.com
Voor een andere website schreef ik ooit “Wie wil je zijn (als de dood dichtbij komt)?”. Twee confrontaties met de naderende dood hadden mij aan het denken gezet over mijn eigen leven: Wat wilde ik nog bereiken en wie wilde ik zijn? 

Naar aanleiding van het boek ‘Flight Plan’ door auteur Brian Tracy had ik al enkele doelen opgesteld waarvan ik dacht dat die mij trots en gelukkig zou maken. Maar nu moest ik bekennen dat het pad er naartoe me alles behalve blij deed voelen. Het frustreerde me dat mijn doelen zo ver weg leken te liggen en dat het realiseren ervan zoveel langzamer en moeilijker ging dan gedacht. Ik had het gevoel dat ik constant aan het vechten was tegen mezelf en mijn omgeving. 
Wilde ik zo doorgaan? Wilde ik blijven knokken voor wat ik wenste, terwijl ik mijn doelen misschien nooit bereikte? En wat nou als ik de verkeerde doelen nastreefde?
Nu de dood zo dichtbij kwam realiseerde ik me dat ik niet langer wilde wachten met me goed voelen. Ik wilde NU gelukkig zijn. 

In het verleden had ik sowieso al gemerkt dat fantaseren over een doel mij blijer maakte dan een doel daadwerkelijk behalen. Bijvoorbeeld toen ik me een ruimere woning wenste. Daarbij fantaseerde ik over twee woningen die ik eerder al eens had bezocht en die dichtbij mijn ideaal kwamen. In gedachte genoot ik al van het inrichten en het leven dat ik er zou gaan leiden. Het universum verraste me door me een woning te geven gelijk aan de een, in de straat van de ander! Een wonder! Maar op het moment dat ik verhuisde, had ik door al het geregel, maar weinig tijd om ervan te genieten. En eenmaal ingetrokken ging het leven gewoon door zoals voorheen. 

Doelen zijn dus geweldig om te hebben, maar het gaat voornamelijk over hoe aangenaam het pad er naartoe is. En dus besloot ik mijn doelen bij te stellen. Vanaf nu zou ik me bij elke beslissing afvragen: “Welk gevoel levert me dit op (voor altijd, en dus niet voor een korte termijn)?” En alleen bij een positief gevoel, zoals blij, gelukkig, gezond, energiek, compleet, welvarend, dankbaar, flexibel, levend, vervuld, veilig, vrij, creatief, welkom, aanwezig, trots, compleet, mooi en/of opgelucht zette ik mijn beslissing door.
't is maar hoe je het bekijkt - Bianca van Baast


Soms betekent dit dat ik mijn beeld van een situatie moet aanpassen. Een andere keer betekent dit dat ik door een angst of een andere onaangename emotie heen moet. Soms moet ik gewoon een andere weg inslaan. En een enkele keer betekent het zelfs dat ik mijn lange termijndoel moet opgeven. Maar altijd levert het me een goed gevoel op.

Het komt nog weleens voor dat ik een misstap maak en mijn verstand in plaats van mijn gevoel volg, maar telkens als ik voor het laatste kies merk ik dat alles makkelijker gaat. Logisch als je begrijpt dat je gevoelens richtingaanwijzers zijn van de ziel. Onaangename gevoelens zijn waarschuwingssignalen die je laten weten dat je te veel afwijkt van wie je in essentie bent. Terwijl plezierige gevoelens daarentegen aanmoedigingen zijn om vooral door te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten