24.1.15

Van stress naar kalmte

Ik was laatst aan het wandelen toen er een klant belde. We waren elkaar net aan het begroeten, “Hé hallo, hoe gaat het?” toen de verbinding verbrak. De batterij van mijn mobiel was leeg.

In de eerste ogenblikken wandelde ik rustig verder. Ik zou hem wel terugbellen zodra ik thuis was en mijn mobiel had opgeladen. Waarschijnlijk, zei ik tegen mezelf, probeert hij mij nu terug te bellen. 
Het was alsof deze gedachte een dieselmotor startte. Langzaam aan, maar steeds sneller verschenen er verontrustende gedachten in mijn hoofd: “Als ondernemer moet ik toch altijd bereikbaar zijn? Wat zou hij denken als hij mijn voicemail aan de lijn kreeg, in plaats van mij? Dadelijk ben ik mijn klant kwijt…  Enzovoorts, enzovoorts.

Ik moest nog een uur lopen voordat ik thuis zou zijn en een oplader tot mijn beschikking had. De diesel in mijn hoofd begon het nu ook over te nemen van mijn lichaam. Ik begon steeds sneller te lopen.
Train - Pippo Rizzo
Ik voelde me meer en meer gestrest raken en probeerde mezelf te kalmeren met gedachten als “Ach, hij kent je. Het zal allemaal wel mee vallen” en “het heeft geen zin om sneller te lopen, want die enkele minuten die je eerder terugbelt maken geen verschil.” Helaas werkte dit sussen averechts. Het was alsof ik een bal probeerde te verbergen onder water, terwijl die des te harder terugfloepte. Ik was volkomen de controle kwijt te zijn. Althans, zo leek het.

Totdat er iets klikte. In gedachte deed ik een stap terug. Waarom was ik ook al weer gaan wandelen? Om te ontspannen, om te genieten van de Oisterwijkse bossen en om weer opgeladen thuis te komen. En nu ging ik in tegengestelde richting. Ik moest een manier vinden om mijn zware diesel te laten stoppen, om te draaien en een nieuw richting op laten gaan.

In ‘Omgaan met onaangename emoties’ schrijf ik hoe gedachten onze emoties beïnvloeden, maar volgens Dr Joe Dispenza werkt het ook andersom. Met onze gevoelens en emoties kunnen we ook onze gedachten beïnvloeden.
Into Wonderland - Bianca van Baast

“Hoe wil ik mij nu dan voelen”, vroeg ik mezelf af. “Ontspannen en vol vertrouwen” was het antwoord. “Zou ik dit gevoel kunnen nabootsen met mijn lichaam?” vroeg ik me af. 
Heel bewust begon ik dieper te ademen en mijn spieren te ontspannen. Bijna meteen voelde ik een verandering plaatsvinden. De diesel was afgeremd en leek langzaam te keren. Verbaast en blij met dit gegeven, begon ik me daadwerkelijk rustiger te worden. Ik merkte weer dingen op in mijn omgeving en bewonderde de schoonheid ervan. De diesel, die moeizaam in beweging was gekomen, begon nu in snelheid toe te nemen. Steeds meer liet ik stress en zorgen los en genoot ik van mijn laatste stukje wandeling. Pas toen ik (ontspannen) thuis kwam herinnerde ik me dat ik nog iemand moest bellen.

En die klant? Die bleef een klant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten