11.11.14

Glimp van je ziel roept vragen op door de kleuren en kaalheid.

Tot 2013 schilderde ik mijn figuren naakt en kaal met veelal afwijkende huidskleuren. Zo ook de twee mensfiguren op het schilderij 'Een glimp van je ziel'. Dit levert veel vragen op bij toeschouwers, inclusief de deelnemers van 'Een glimp van je ziel'.

Bianca, ik heb hem inderdaad van Ellie mijn buurvrouw gekregen, dan weet je dat het schilderij bij mij is, in Arnhem. Ik ben al bezig de volgende deelnemer te regelen in de reis door Nederland.

Ik ga kijken en ervaren wat het schilderij met me doet. Kan je mij vertellen waarom jij kale hoofden hebt gekozen voor dit schilderij, misschien met een bepaalde reden voor jou? Ook de sprekende paarse kleur van de lippenstift viel mij erg op.... De uitdrukking in de gezichten vind ik mooi om te zien.... de betrokkenheid naar elkaar zeg maar, die zie ik erin.

Groeten, Cindy

Enkele weken later...

Bianca, de volgende aan wie ik je schilderij wil doorgeven is mijn klasgenoot: Martha van der W, zij woont in Groningen.

Wij hebben a.s. zaterdag 17 april weer school, dan geef ik hem aan haar door. Leuk detail voor jou misschien, wij zijn studenten van de hbo-opleiding psychotherapie.

Ik vond het een schilderij wat me zeker heeft geraakt in de blikken van de mensen die je erop hebt geschilderd. Voor mij was het zo dat ik voor de volledigheid van de mens er graag haren bij had gezien. Een mens word geboren met haar en dat hoort er voor mijn gevoel dus ook gewoon bij als totaal onderdeel van een mens. Ik had van jou begrepen dat je het vanwege de puurheid voor jou zelf hebt weggelaten. Voor mij was het een belangrijk ontbrekend detail, waardoor ik het schilderij ging associëren met zieke mensen, zoals bijv. mensen die door kanker hun haar verliezen. Zo zie je maar, hoe verschillend mensen wat kunnen beleven.....

Maar de bedoeling van jouw actie vond ik wel heel bijzonder. Succes met de verdere reis van je schilderij en bedankt.

Groeten, Cindy (2010)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten